Barn och Ungas Uppväxtvillkor

Elevers olikheter, bakgrund, kunskap och erfarenheter kan vara till hjälp för läraren i undervisningen. För att eleverna ska våga dela med sig och lita på sin förmåga att tro på det dem förmedlar är det viktigt att läraren har skapat ett öppet och tryggt klassrumsklimat. Enligt barnkonventionen är alla barn lika mycket värda och har samma rättigheter där ingen får diskrimineras. Att alla barn får möjlighet att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper gör det möjligt för klassen att utveckla förståelse och respekt för andra människor där eleverna kan lära av varandra. Det är tydligt i filmen “Indisk skolvardag” av Olausson att läraren har stor påverkan på klassrumsklimatet. Eleverna var åldersblandade från tre år upp till tonåren, tillsammans i ett litet klassrum, trots det har läraren lyckats skapa ett klimat där eleverna hjälper varandra, visar respekt och har en god arbetsmiljö i rummet.

I Morgan Allings fall visste många av hans lärare om hans bakgrund och behandlade honom därefter. När Morgan då fick höra från lärarna att han var ett stökigt barn tänkte han att han skulle visa dem genom att göra hyss. Mycket av ansvaret ligger alltså på läraren när det kommer till fördomar om elevernas bakgrund och beteende. Om läraren behandlar alla elever lika och visar förtroende för dem ökar chansen för eleverna att också tro på sig själva. Hur läraren agerar mot barnen kommer ha betydelse för hur barnen sedan agerar mot varandra.

Genom att använda eleverna som resurser i syfte att lära och lära av varandra tror vi att man skapar en trygg miljö i klassrummet där eleverna kan växa och utvecklas. Läraren har ett stort ansvar gentemot eleverna och det är viktigt att tro på dem och deras förmågor för att eleverna ska inse sitt värde oavsett bakgrund och förutsättningar.   

Kommentarer

  1. Jätteintressant inlägg! Det skapade många tankeställare. Läraren har ett stort ansvar att skapa ett tryggt klimat i klassrummet och jag håller verkligen med om att olika erfarenheter, kulturer, bakgrunder och kunskaper kan användas i syfte av lärdom. Samtidigt tror jag också att det kan skapa utmaningar och konflikter i klassrummet. Det är nog viktigt att hitta en balans mellan dessa delar. Jag tyckte också det var intressant hur läraren hade kunnat skapa ett så bra klassrumsklimat i den indiska skolan med så blandade åldrar. Fint att ni skrev att elevernas självförtroende ökar om läraren visar dem förtroende och behandlar alla lika. Detta är ju något man hoppas uppnå som framtida lärare. Fint inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Kul att du tyckte inlägget var intressant Caisa, vi tyckte själva att det var väldigt roligt att få grotta ner sig lite extra i ämnet och fundera kring detta tillsammans :) Vi tror också att det kan skapa utmaningar i klassrummet, därför är det viktigt att vi som lärare startar igång arbetet kring respekt för varandra och våra erfarenheter och bakgrund tidigt. Det kan då underlätta för eleverna att våga dela med sig av sig själva :)

      Precis som du hoppas vi på inge förtroende till våra framtida elever där alla behandlas lika och att vi kan skapa en trivsam och positiv miljö. Tack för din kommentar :)

      Radera
    3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  2. Vilket intressant inlägg! Detta är ett väldigt starkt ämne och det går att säga mycket om det. Jag håller med om det ni har skrivit. Vi som lärare har ett väldigt stort ansvar för att få våra elever att må så bra som möjligt. I Morgans fall tyckte jag att lärarna inte behandlade hans situation så bra som dem kunde ha gjort. De kunde ha hjälpt honom på ett annat sätt istället för att säga att han var ett "stökigt" barn.
    Ser fram emot att läsa mer om det ni har att skriva!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du tyckte att inlägget var intressant! Det är verkligen tragiskt att Morgan inte fick speciellt mycket stöd i skolan, det hade nog förändrat en del. Vi som lärare måste ständigt jobba för att elevernas välmående, vilket vi håller med dig om att Morgans lärare inte lade ner mycket kraft på.
      Kul att höra!

      Radera
  3. Intressant arbete och inlägg! Jag håller med er och jag tycker att det är viktigt att som lärare försöka skapa en relation som stärker elevens självförtroende, samtidigt att läraren måste vara en person som är tillgänglig för eleven.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Precis, det är a och o.

      Radera
  4. Det är intressant att läsa hur alla har lagt upp själva uppgiften själv håller jag med att det är läraren som kan och ska skapa en trevlig miljö i klassrummet. Det jag tänker mest på är Morgans situation, jag skulle nog lägga ansvaret på läraren. Eftersom det är läraren som har ett ansvar över lärandet och i både barnkonventionen samt skollagen står det att det är just barnets bästa ska vara en utgångspunkt i verksamheten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Det har varit kul att se hur alla grupper tolkat uppgiften.

      Radera
  5. Fina tankar om hur man kan skapa ett bra klassrumsklimat. Det är något som jag hoppas kunna uppnå med mina framtida elever, med ett gott klassrumsklimat tror jag att eleverna kan gå väldigt långt. Morgan blev fel behandlad av många vuxna i sin uppväxt, vi som framtida lärare kommer att ha en betydande roll för eleverna oavsett vilken bakgrund de har. Vi är en av de vuxna som eleverna kommer spendera mest tid med under dagarna. Tänkvärt inlägg, tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillade vårt inlägg Erika! Vi som framtida lärare har som du skriver en betydande roll för alla elever. Klassrumsklimatet kan vara skillnaden på om man vågar öppna upp eller inte, bland annat beroende på om man känner sammanhållning i klassen och om man litar på att klasskamraterna visar respekt för varandra. Tack för din kommentar!

      Radera
  6. Vilket bra inlägg! Håller med dt ni skriver. Klassrumsklimat är A och O och därför är det viktigt att det nämns vilket ni gör. Tycker det är så synd att lärarna inte var med aktiv med Morgon, hur tycker ni att de borde ha regerat?
    Ha det bäst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Jag håller med om att Morgans lärare agerade fel. Personligen tycker att de borde ha varit mer inbjudande mot Morgan och utgått från att han var som vilken ny elev som helst istället för att anta att han kommer fortsätta vara stökig. Även om Morgan gått in med inställningen att fortsätta stöka i den nya klassen tror jag att det enda sättet att sätta stopp för sådant beteende är att låta Morgan få en nystart genom att behandla honom som vem som helst.
      Vad hade du gjort som lärare i den situationen?
      Ha det gött!

      Radera
  7. Vilket bra inlägg! Kul att ni fått en helt annan synvinkel än va många andra bloggar skrivit om. Jag är helt enig med hur ni tänker och tycker att det är väldigt viktigt det ni säger. Sättet vi lärare dömmer eleverna på och vilket "fack" (om man får kalla det så) vi delar in dem i speglar lätt av sig och i sin tur döms även drabbade elever av många andra trots att det kanske inte är deras egentliga sätt att se på sin klasskompis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad härligt, vi upplever också att vi har tolkat det på ett annat sätt vilket är roligt! Intressant det du skriver om "fack", jag tror att det är lätt att sätta in personer i fack generellt sätt med alla fördomar vi har lätt att bygga upp. Som lärare och även som människor är det viktigt att vara öppen för allas olikheter och lära känna personerna först för att undvika fackindelning och undvika att forma fördomar inför någon vi egentligen inte känner. Det i sin tur kan förhoppningsvis även spegla av sig på eleverna, som du säger.

      Tack så mycket!

      Radera
  8. Bra och intressant inlägg. Håller också med om att lärarens roll till att skapat en trivsam klassrumsmiljö är viktigt. Som ni nämner, att läraren ska se alla och behandla alla lika oavsett deras bakgrund tror jag kan skapa förtroende och respekt för varandra både mellan eleverna och mot läraren. Man kan väll säga att Morgans lärare var ett perfekt exempel på hur man inte ska behandla en elev.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar! Kul att du tyckte om vårt inlägg!

      Radera
  9. Vi som framtida lärare har en viktig roll och betydelse för varje enskild elev, vilket ni tar upp i er text. En bra klassrumsmiljö, där varje enskild elev respekteras och får vara sig själv kan öppna upp många nya broar. Väldigt intressant text och ett fint budskap. /ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, vi har en väldigt viktig roll gentemot eleverna, tack så mycket!

      Radera
  10. Intressant inlägg! Tycker att ni lyfter mycket bra och intressanta saker. Håller med om att lärarens roll i dessa situationer är otroligt viktig. I Allings bok känner jag att man blir frustrerad när man läser hur dåligt bemött han blir i skolan och att de vuxna inte tar ansvar. Jag anser att det är viktigt att vi i våran framtida lärarroll tar ansvar och bemöter alla enskilda elever på ett sätt som följer värdegrunden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag tror vi alla kände samma frustration kring det. Verkligen!

      Radera
  11. Härlig konversation. Välskriven och samtidigt levande! Tack! stefan

    SvaraRadera
  12. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  13. Verkligen ett jätteintressant inlägg ni gjort! Allt ni lyfter är så oerhört viktigt för att eleverna ska trivas och verkligen vilja gå till skolan. Som ni skriver är det viktigt att vi lärare alltid visar att vi tror på dem. Ibland kanske eleven själv inte tror sig klara något och då är vår insats kanske som mest viktig. Hur skulle ni "visa" för eleverna att ni tror på dem när de själva inte gör det? Fallet med Morgan är som både ni och övriga skriver ett bra exempel på hur man inte bör agera som lärare. Alla elever ska få det stöd som behövs oavsett bakgrund även om det ibland kanske kan vara svårt att pussla ihop när lärarna inte räcker till. Verkligen superbra inlägg som väcker mycket tankar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Ja, det är viktigt :) Vi tror att kommunikation är nyckeln till det mesta. Det är alltid bäst att berätta när man uppskattar någon eller tror på någon istället för att hålla det för sig själv.

      Radera
  14. Väldigt bra skrivet! Via er text förstår man verkligen att det inte bara är miljön som avgör men att även läraren har en stor betydelse för hur barnen upplever skolan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns stort att kunna vara med och påverka det. Tack!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg