Emelies auskultation
Efter tre
år i en och samma klass var det intressant att få komma ut och se någonting
nytt och samtidigt reflektera kring hur lärandet går till utifrån de teorierna
vi arbetat med i kursen. Jag var i en årskurs 5:a som varje morgon möttes av
tända ljus, lugn musik och en pigg, glad och intresserad lärare. Läraren startade
varje morgon med att hälsa på eleverna och fråga eller säga någonting privat
till just den eleven, ”hur hade du det igår på cheerleadingträningen?”. På så
sätt blev varje elev sedd och fick en härlig start på morgonen. Hur tror ni att
en sådan start på morgonen kan påverka elevens skoldag?
Eleverna
arbetade mycket med matematik de dagarna jag var där och de fokuserade på enheter.
De arbetade på i sin mattebok där några hade kommit längre än andra och där en
del behövde mer hjälp än andra. För att kunna se till så att så många som
möjligt fick den hjälp de behövde fick två elever vara hjälplärare under en av
lektionerna. Detta var frivilligt så alla som ville vara hjälplärare fick räcka
upp handen så valde läraren ut två elever. Jag frågade läraren efteråt varför
hen valde att göra på det sättet och fick till svar att det hjälper eleverna
att själva reflektera kring olika uppgifter, om det är en uppgift som både eleven
och hjälpläraren tycker är svår så kan de diskutera sig fram till svaret.
Läraren nämnde också att det gör det tydligt vilka som känner sig säkra på
arbetsområdet eftersom det ofta är samma elever som vill vara hjälplärare och
därigenom kan hen se vilka elever som behöver mer tid. Under
detta arbetsområde använde läraren mycket material till hjälp för att förklara,
eleverna hade tillgång till decilitermått, måttband etc. som de kunde använda
som hjälp för att lösa en uppgift. Hur tänker ni att man skulle kunna koppla detta till de perspektiv vi läst om?
Det var mycket intressant och bra sätt av läraren att börja dagen på med lugn musik för att smygstarta alla elever. Även den delen med att verka pigg och glad kan vara oerhört viktigt för att få eleverna motiverade och intresserade av vad dagen kan ha att ge. Tror även att gå in på personliga samtal med eleverna kan vara bra för deras relation och få alla att känna sig speciella. I helhet känns det som du hamnade hos en riktigt bra lärare.
SvaraRaderaJa, jag gillade också det. Blev en härlig start på dagen :) Ett sätt som jag själv tänker anamma när vi kommer ut i verksamheten efter utbildningen.
SvaraRadera