Emmas Auskultation
Jag utförde min auskultation i en F-6 skola på ca 300 elever
i centrala Karlstad. Då jag aldrig tidigare arbetat på en skola tyckte jag att
det var intressant att se hur det fungerar ute i skolorna.
Jag fick följa med en lärare i flera olika klassrum när hen
bland annat gjorde Nutidsorientering med både årskurs 4 och årskurs 6. Det
intressanta med att observera samma lektion men i olika årskullar var att se
hur eleverna i åk. 4 inte kunde reflektera och diskutera på samma sätt som de
äldre eleverna kunde. Läraren kunde med sina äldre elever exempelvis skoja om
att en fråga var enkel att svara på då svarsalternativen avslöjade svaret. I
åk. 4 klassen nämnde inte läraren detta och det visade sig att eleverna inte
alls kunde gissa sig till rätt svar. Jag tänkte på Piagets stadieteori som jag
läste om i Soltis och Phillips ”Perspektiv på Lärande”. I detta fall skulle man
då kunna tänka sig att de yngre eleverna inte uppnått det stadie där de kan förstå
och koppla ihop olika saker. De äldre eleverna hade då kanske utvecklat
förmågan att se ett samband mellan det engelska ordet som nämndes i frågan och
sedan se den svenska översättningen i svarsalternativen.
Under rastaktiviteten blev det lite klurigt att fylla i de
förbestämda aktiviteterna vi kommit fram till då det snöade den veckan. De
flesta eleverna ägnade sig åt olika snölekar och vi fick som grupp kommunicera
via en gruppchatt om nya aktiviteter vi skulle observera
.
Det har förekommit flera intressanta händelser under
auskultationen som jag kommer ta med mig till min miniuppsats.
Det låter som att du haft en bra auskultation! Jag har heller inte jobbat på en skola tidigare och tyckte som du att det kändes väldigt spännande att få se hur de jobbar idag jämfört med när jag gick i skolan. Intressant att du kunde se att läraren väldigt tydligt ändrade sitt sätt att jobba på med de yngre respektive de äldre eleverna, snygg koppling till Piaget arbete om stadieteori också!
SvaraRaderaJag håller med om att det blev lite klurigt i och med snön som kom, vi i min grupp var också tvungna att strukturera om i den kvantitativa delen.
Lycka till med uppsatsen! :)
Det var verkligen intressant att kunna koppla olika delar från lärteorierna till faktiska lärsituationer. Det gjorde ju att allting kändes mer på riktigt.
RaderaVilket intressant inlägg att läsa och se vilken koppling du gjorde till kursens begrepp! Kul för dig också att du fick prova på att vara ute på en skola och se hur det fungerar, med tanke på att du inte jobbat inom skola tidigare. Vad intressant att du även fick observera två olika årskullar och få se skillnaden mellan dem, själv följde jag bara en förskoleklass och hade gärna få se olika klasser som du fick turen att göra :)
SvaraRaderaJa det var kul att äntligen få komma ut till en skola och få se olika åldrar på eleverna.
RaderaIntressant koppling till just Piaget teori om olika stadier i elevernas utveckling. Det känns som en rimlig bedömning då de yngre eleverna kanske inte är redo för den typen av dialog med läraren.
SvaraRaderaNej precis. Jag hade nog inte reflekterat över att en lärare anpassar sig så mycket efter elevernas ålder så det var ju intressant att uppleva.
RaderaHej Emma!
SvaraRaderaDet verkar som det har gått bra för dig på din auskultation, bra och intressant inlägg. Jag hade heller inga erfarenheter av att jobba på skolan men det var spännande att få se hur de jobbar på skolan. Jag håller med dig att det var svårt att samla in data om skolgårds aktiviteter med tanke på att det snöade under veckan som vi var ute på skolorna och eftersom eleverna på klassen som jag var med var utspridda över hela skolgårds området.
Lycka till med miniuppsatsen.
Tack så mycket! Ja det blev ju svårt under rastaktiviteten men samtidigt en bra övning att få tänka om när allt inte riktigt blev som planerat.
RaderaMycket intressant att läsa om din Auskultation! Väldigt intressant att få gå med i olika klasser med elever i olika åldrar och som du beskriver just att få se skillnaden i utveckling i de olika åldrarna. Just här tycker jag att din koppling till Piagets stadieteori är mycket relevant och att i detta fall syns skillnaden i de olika stadierna i barnens utveckling tydligt.
SvaraRaderaJa det var kul att kunna koppla stadieteorin till en situation i klassrummet. Det blev ju enklare att förstå de olika utvecklingsstadierna då!
RaderaSpännande inlägg! Vad roligt att få följa med en lärare men i olika klasser, och vad intressant att så tydligt kunna se Piagets stadieteori. Upplevde du att det var skillnad även inom klasserna? Att vissa elever var högre upp i utvecklingsnivån än andra i exempelvis år 4, att någon kunde förstå och koppla ihop uppgiften?
SvaraRaderaJag såg faktiskt mycket skillnader inom klasserna, men kanske mer mognadsmässigt än kunskapsmässigt. Det var ju exempelvis flera elever som pratade rakt ut och var stökiga. Men så är det väl säkert i alla klasser, vilken ålder man än befinner sig i.
RaderaHäftigt hur du kunde se skillnaderna mellan årskurs 4 eleverna och årskurs 6 om hur elverna är redo eller inte för vissa typer utav dialoger och framförallt att eleverna har lärt sig så mycket på 2 år att de tillslut i årskurs 6 förstår! Bra att du kopplat din observation till en teori.
SvaraRaderaJa det var intressant att se de olika årskurserna och hur läraren ändrade sitt beteende i de olika klasserna!
RaderaBra inlägg! Kul att du fick följa olika årskullar så att du fick se skillnaderna på dem. Jag tror det händer mycket med elevens utveckling på två år. Fina kopplingar du gjorde till Piagets utvecklingsstadier. Att se samband och kunna reflektera är något som eleverna utvecklar med tiden och jag tycker det ska bli roligt som framtida lärare att få se deras framsteg! Vi fick också ändra om våra aktiviteter i protokollet p.g.a. all snö, men jag tror att man som forskare måste anpassa sig efter vilka förhållande som råder, så det var nog bra övning. Låter som du haft några givande dagar på din auskultation!
SvaraRaderaTack! Jag håller med om att det kommer bli kul att som framtida lärare se eleverna utvecklas och förhoppningsvis kunna följa dem genom flera år!
Radera