Marthas auskultation

Min auskultation genomfördes i en klass fyra på en skola i västra Sverige. Jag var med under två dagar för att se hur elever och lärare arbetar i skolan. Jag följde klassen och fick möta flera olika lärare som var delaktiga i klassen. Det var intressant att se hur de olika lärarna hanterade samma elever samt hur eleverna agerade beroende på läraren. 

Klassläraren hade matematik med eleverna och de gjorde gångertabelltest. Det hade de nu gjort tre veckor i sträck. De allra flesta eleverna förbättrade sina resultat efter varje vecka och förbättrade också sin individuella tid. För att eleverna skulle bli ännu säkrare på gångertabellen delade läraren in eleverna i grupper och gav varje grupp A4-papper med alla svar som finns i en tabell, exempelvis 9, 18, 27 och så vidare. Läraren klargjorde att eleverna fick göra precis vad de ville med papprena ute i korridoren. Många grupper placerade papprena med svar i rätt ordning på golvet och berättade för varandra vilka tal som gånger varandra blev det som stod på pappret. Andra grupper spelade istället Twister med papprena. De placerade alla svar på golvet och en elev stod bredvid och gav en elev i taget en fråga, exempelvis ”vad blir fem gånger fem?”. Då placerade eleven sin hand eller fot på pappret där 25 stod. Jag tyckte att det var roligt att eleverna själva fick välja vad de skulle göra och att det resulterade i många skilda arbetssätt.

Dessa praktiska mattelekar kopplar jag till begreppet ”Learning by doing” som myntats av John Dewey. Det innebär att elever lär sig allra bäst om de får utforska och prova praktiska saker, vilket står i Hwang och Nilssons bok. Med uttrycket menar Dewey att människor inte kan förstå någonting till fullo om endast någonting abstrakt har studerats. För att nå verklig insikt är handling den rätta vägen, skriver Säljö.

Hur tror ni att eleverna påverkades av att läraren gav de fria händer? 

Kommentarer

  1. Hej, vad roligt att du fick se hur olika lärare hanterar samma elev på olika sätt. Jag har också märkt att lärarna hanterar samma elev på olika sätt beroende på vilken lärare dem har i samtliga ämne. Vissa lägger vikten på belöningen och andra på konsekvenserna/bestraffningen om man får skriva så…
    Själv tycker jag att eleven ska behandlas på samma sätt oberoende vad dem har för lärare, då tycker jag att lärarna gemensamt i sitt arbetslag ska komma överens om hur dem ska hantera sina elever/eleven. Att eleverna reagerar på olika sätt beroende på vad dem har för lärare är helt förståeligt tycker jag.
    Strategin klassläraren väljer är nog väldigt bra, då eleverna får ett visst ansvar över hur dem ska lägga upp det hela. Din koppling till John Deweys citat ”Learning by doing” är relevant då eleverna lär sig bättre när dem får testa på själva vilket i ditt fall gör dem det med hela klassen för att lära sig tabellen utan till. Jag tror att eleverna påverkas positivt generellt, sedan finns det säkert enstaka elever som inte klarar av den friheten de får, då dem vill helst få uppgifter som läraren tidigare har bestämt.
    Bra jobbat..! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis, lärare har ju lite olika fokus. Jag håller med om att eleverna ska behandlas på samma sätt men ser ändå en svårighet i det eftersom alla lärare är olika individer och har skilda arbetssätt. Likvärdighet är absolut någonting att sträva efter. Tack så mycket! :)

      Radera
  2. Kul att du följde en och samma klass! Jag följde samma lärare och fick se hur hon mötte olika klasser och det var också intressant.
    Metod som läraren använder sig utav låter spännande och jag tycker det är viktigt att lärare är kreativa. Eleverna verkar vara aktiva under lektionen och glömde säkert för en stund att det var multiplikationstabellen de lärde sig.
    Bra inlägg Martha! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kreativitet tror jag är viktigt för att eleverna ska bli intresserade av lärandet. Det tror jag också att de gjorde! :) Tack så mycket!

      Radera
  3. Jag tyckte att sättet att lära sig multiplikationstabellen som eleverna på din skola fick göra är mycket bra. Som andra skrivit och som Dewey skrivit så lär man sig bäst genom att göra saker. Testa rent praktiskt, då det blir mer konkret för dem. Jag har när jag jobbat använt mig av olika estetiska uttryck för att skapa lärandesituationer för barnen i tex matte, natur etc. Dock så är det ju så att det finns en del barn som lär sig bäst via böcker och att man då som lärare ser detta för att de ska få jobba på det sättet de lär sig bäst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att uppmärksamma hur eleverna helst arbetar för att lära sig så mycket så möjligt är verkligen viktigt, som du säger. Intressant med estetiska uttryck!

      Radera
  4. Det lät som ett intressant och roligt inslag i matematikundervisningen. Att kunna kombinera sina sätt att låta eleverna få lära sig på är ett viktigt inslag i undervisningen. Vi är ju alla olika i vårt sätt att inhämta kunskap. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var jättekul att se hur eleverna arbetade med lapparna. Precis :)

      Radera
  5. Måste säga att det låter som ett väldigt roligt sätt att undervisa i matematik. Att eleverna använde detta som twister var väldigt intressant. Jag tror att det är viktigt att eleverna själva får vara med och bestämma över sitt lärande, men samtidigt tror jag att eleverna kan bli ställda av att de själva får bestämma och att det låser sig i tanken för dem. Därför tror jag att det är viktigt att man vägleder eleverna lite grann

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barnen var verkligen innovativa! Jag reagerade på att läraren sa att eleverna fick göra precis vad de ville och jag hann tänka att vissa elever säkert kommer stoja runt istället. För att få eleverna engagerade tror jag att läraren inte får ge fria händer för ofta, bara ibland. Om man eleverna får bestämma för ofta och inte får tydliga instruktioner är nog risken att ingenting blir gjort, som du säger. Tack för din kommentar :)

      Radera
  6. Vilken rolig matteuppgift! Sättet eleverna lär sig på låter kul för eleverna och lärorikt. Frågan är om alla elever lär sig som det. Jag som hade jättesvårt för matte i mina unga år skulle tittat på vad mina klasskompisar gjorde och härmat dem istället för att lära mig själv!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Ja, vissa som har svårt för det kan säkert tycka att det är jobbigt och inte lära sig på riktigt. Förhoppningsvis är det bra på ett sätt att man kan få hjälp med svaren från andra, i förhoppning om att man ska lära sig :)

      Radera
  7. Hej!
    Vilka bra dagar du verkar ha haft! Jag tycker det va en väldigt bra ide av läraren att göra så med eleverna, då minns de och de får känna sig delaktiga. Som tidigare nämnts och som jag också tänkte på var att de som faktiskt inte kan bara gör som alla andra och då lär sig inte de, det gäller här som lärare vara uppmärksam på vilka som kanske kan komma efter och göra något annat för dem. I det stora hela tror jag dock de flesta uppskattar en sådan här grej :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag håller med om det du säger och att det i det stora hela var en rolig uppgift som de flesta lärde sig mycket av :)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg