De fem bästa sätten för att bedriva dålig undervisning
1. Köra i gamla spår
2. Maktskillnader
3. Kulturfokuserad
4. Generella normer
5. Brist på självförtroende
1. Fasta vanor och rutiner kan leda till att man som lärare blir allt för bekväm i sitt sätt att undervisa. När en lärare ställs inför nya tips, idéer eller annat väljer denne oftast, av bekvämlighetsskäl, det som tidigare gjorts och som hen känner igen. Därför riskerar många nya ideer, som kanske till och med är bättre än de gamla, att prioriteras bort. Utan nytänkande riskerar läraren att bedriva dålig undervisning (Brynolf, Carlström, Svensson & Wersäll, 2012. Läraryrkets många ansikten, s.255).
2. Lärarens auktoritet och sätt att uttrycka sig och bete sig kan förminska eleverna och ge dem rädsla för att svara fel. Om läraren skrattar åt eleverna istället för med dem och aldrig erkänner att läraren själv inte kan svaret skapas murar istället för kreativa utmaningar med glädje och nyfikenhet, där lärare tillsammans med eleverna lär sig och utvecklas (Nottingham, 2015. Utmanande undervisning i klassrummet, s.89).
3. Om en lärare har större förståelse för olika kulturella uppfattningar och värderingar kan hen bedriva en bättre undervisning. Det kan däremot vara så att läraren blir påverkad av sina egna uppfattningar om olika kulturer och därmed utvecklar en viss attityd mot elever som är “annorlunda”. Phillips och Soltis påstår att elever från avvikande kulturer förr i tiden presterade sämre vid vissa skoluppgifter. Detta kunde förklaras med den så kallade bristmodellen där eleverna från andra kulturer ansågs sakna vissa element som gjorde det svårt för dem att lära sig vissa förmågor som var viktig för framgång i den “moderna världen (Phillips & Soltis, 2014. Perspektiv på lärande, s. 100-101).
4. Det finns risk att man som lärare bedriver undervisning som stärker dominanta mönster och generella könsnormer utan att större fundering sker kring det. Det är därför viktigt att man som lärare bär med sig vetskapen om att dessa normer och värderingar sitter djupt rotade i samhället och att man analyserar varför de faktiskt uppstår. Många jämställdhetsprojekt i skolan som tas fram brukar formuleras med en god tanke bakom, men kan istället resultera i att könsskillnader förstärks på grund av lärarens okunnighet kring normer. Ett exempel på detta är projekt som tas fram för att stärka flickor. Det kan kännas konstigt och nedvärderande att bli utpekad som någon som måste stärkas (Hedlin, 2006. Jämställdhet - en del av skolans värdegrund, s. 77-78).
5. Om en lärare ska lyckas i sin undervisning krävs det att denne tror på sig själv och litar på sina egna kunskaper. När en lärare har gott självförtroende går det bättre att genomföra nya idèer till undervisningen och på detta sätt skapas en varierande undervisning. Om en lärare saknar självförtroende och inte litar på sina egna kunskaper kan det leda till att undervisningen saknar variation och leder till upprepningar i klassrummet. Ett gott självförtroende och tron på sina egna förmågor kan skapa en bättre miljö för både elever och lärare (Brynolf, Carlström, Svensson & Wersäll, 2012. Läraryrkets många ansikten, s.254-255).
Alla punkter som ni har tagit upp visar hur en lärare inte ska vara! Dock är det lätt att man känner sig för bekvämt med sina undervisningar och kan hamna i en fas där man vägrar att undervisa på ett annat sätt. Bra jobbat..!
SvaraRaderaVi håller helt med dig! Tack så mycket Faisal
RaderaVilka bra punkter ni tagit upp, håller med er! Den första punkten har jag sett ganska mycket av och när jag tänker efter har många lärare jag själv haft "kört i de gamla spåren". Som lärare behöver man ofta få ny inspiration men man måste ju samtidigt vara mottaglig och ta till sig av den.
SvaraRaderaBra och genomtänkt lista, något som alla lärare borde ta till sig. Det finns alltid bromsklossar på en arbetsplats, även på skolor. De lärare som inte vill ta till sig nya idéer och kör i gamla spår, "så har jag alltid gjort" eller "så gör vi här" kan ha inflytande på övriga lärare. Som ny lärare måste man tro på sig själv och stå på egna ben i sådana situationer. Vi kan lära mycket av erfarna lärare men de kan också lära av oss;)
SvaraRaderaTack så mycket! Att våga tro på sig själv och stå på egna ben är viktigt. Förhoppningsvis är de erfarna lärarna inte bara intresserade av det de "alltid" gjort utan de är även öppna för våra idéer samtidigt som de delar med sig av sina erfarenheter. :)
RaderaExemplariskt inlägg med tydliga referenser, bra jobbat gänget! :)
SvaraRaderaGillar särskilt att ni fick med innehållet i punkt 4, mycket viktigt och min uppfattning hittills är att det jobbas alldeles för lite med detta. Tycker till och med att man missat att understryka det på vår utbildning hittills, hoppas att det kommer mer längre fram.
Tack så mycket! Punkt fyra är verkligen viktig, den spelar en så stor roll i samhället i stort och är därför viktig att se över mycket tidigt i skolan. Det hoppas vi också på!
RaderaBra punkter grupp 2. Skulle inte vilja hamna hos en lärare som alltid kör på samma spår och aldrig testar någonting nytt med eleverna, Variation behövs :)
SvaraRaderaTack så mycket. Ja men precis, variation tror jag också leder till att eleverna ökar intresset:)
RaderaVilken bra lista! Känner igen allt för många lärare jag har mött under min skoltid i denna lista.. Speciellt punkt 1. Tror det är väldigt lätt att känna "det här funkar, jag fortsätter med det" och så behåller man samma upplägg i flera år.
SvaraRaderaBra jobbat!
Viktiga och bra punkter ni har tagit upp, bra jobbat! Jag håller med er om alla punkter inte minns punkt två. Då jag själv har upplevt vid vissa tillfällen att jag har blivit dumförklarad av vissa lärare som jag gjort att jag blev osäkrar i mig själv och rädd för att svara fel. En lärare måste vara professionell och tänka sig för hur man reagerar och bemöter elever.
SvaraRadera