Finns de andra sätt läraren kunde agerat på, eller
tycker ni att hon gjorde rätt?
Vilka teorier skulle man ytterligare kunna koppla
situationen till?
Utsläckning av beteende,
inom operant betingning (Säljö,
2017, s. 213-214).
Behavoirismen, positiv förstärkning
(Philips & Soltis, 2015, s. 49).
Jag tycker det är ett intressant sätt läraren har använt. Men samtidigt ska läraren kunna säga till eleven som pratar så att Filip också faktiskt lär sig någonting i undervisningen. Detta får alltså inte hända alltför ofta i undervisningen.
SvaraRaderaDetta var inte under undervisning utan skedde i samband med att läraren gick igenom skoldagen. Därför tycker jag det är bra att hon påpekar de som de andra eleverna gör bra, istället för att peka ut någon. Min uppfattning är att detta sker ganska ofta då just den här eleven kommer väldigt tidigt på morgonen och kanske redan hunnit läsa igenom dagen.
RaderaBra seriestripp! Tycker det är viktigt att man som lärare klargör för eleverna att det är okej att säga ifrån om en kompis stör. Jag tror att det kan vara svårt för många elever att säga ifrån om det t.ex. är en nära kompis som, under lektionstid, vill berätta om vad som hände i helgen. Vidare tycker jag det är jättebra att Filip hjälper sin kompis att hitta fokus. Det känns som två flugor i en smäll, Filip fick sin arbetsro och hans klasskamrat förstod vad han skulle göra.
SvaraRaderaHåller med dig! Tycker också det är bra att läraren väljer att påpeka de som de andra eleverna gör bra (tack alla ni som lyssnar) istället för att peka ut en enskild elev. Verkligen två flugor i en smäll där båda fick nödvändig information om dagen.
RaderaVilken intressant seriestripp!
SvaraRaderaTycker det är bra att hitta sätt att lösa dessa problem på och dessa två kompisar har kommit på ett bra sätt som inte stör någon annan klasskamrat. Dessutom får båda ut något bra av det, Filip kan lyssna på läraren och kompisen får reda på vad som ska göras. Tror däremot att man får känna av situationen lite och inte göra det till en vana, att Filip inte alltid ska stå där och hjälpa.
Just i det här tillfället går det bra eftersom eleverna endast ska lyssna för att läraren går igenom skoldagen, så de behöver inte skriva något. Så Filip har hittat ett sätt att få sig själv, sin kompis och resten av klassen att höra vad läraren faktiskt säger. När eleverna sedan ska jobba kan såklart inte detta ske.
Radera