Linas seriestripp

En situation från min auskultation. Situationen visade på operant betingning och den proximala utvecklingszonen.
(Hwang, P. &  Nilsson, B. 2011. Utvecklingspsykologi (3:e uppl.). Stockholm: Natur & Kultur. sid 41-43, 257).

Kommentarer

  1. Bra seriestripp! Bra att de måste göra färdigt sin uppgift innan de får iPad och att läraren hjälper eleven som har svårare att koncentrera sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det viktigt att eleverna gör de uppgifter de ska innan belöningen kommer. Det kan ju vara så att några elever inte hinner klart sina uppgifter och aldrig hinner med att nyttja ipaden, så där tänker jag att det som lärare är viktigt att se varje individ och anpassa uppgifterna så att alla hinner med att belönas. I situationen från min auskultation var det inget jobb och väldigt mycket tjat om ipaden från eleven... Tack för din kommentar!

      Radera
  2. Håller med Martina som kommenterade innan! Det är bra att de måste göra klart uppgiften innan, annars har det ingen betydelse och eleven kommer att utnyttja det. En del elever behöver den extra motivationen för att komma framåt vilket iPaden kan ge! Dock är det också viktigt att de lär sig att göra arbetet utan att få iPaden också! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker precis som du skriver Nathalie, att det är viktigt att eleverna även lär sig att arbeta utan att få belöning varje gång. Om eleverna vet att de alltid till exempel får ipaden när de klarat sina uppgifter försvinner lite av syftet med själva belöning. Tack för din kommentar!

      Radera
  3. Bra seriestripp Lina :) Visst kan Ipaden fungera som motivation till att slutföra sina arbeten, dock ska Ipaden inte se till att eleverna "rusar" eller slarvar sig igenom sina arbeten , bara för att få sitta vid paddan. Sen får man även tänka på de som kanske anstränger sig, men har svårt med vissa delar i undervisningen och som kanske inte får använda paddan. Då kan det istället bli att dessa elever inte känner att det är någon idé att anstränga sig för det ger "inget" ändå. Här kan man som Thorndike och det behavioristiska perspektivet använda sig av "välavvägda" belöningar istället. Och att man tillsammans har kommit överrens om när/hur och varför paddan kommer användas :) ha en bra dag! Emma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Emma! Jag håller med dig helt och hållet, det är viktigt att det inte blir snedfördelad belöning och att färdigt arbete inte alltid resulterar i belöning.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg