Linas Auskultation

På min auskultation var jag på en F-6 skola utanför Karlstad med cirka 400 elever. Jag besökte en förskoleklass med 20 elever.
Jag har valt att berätta om en del i en matematiklektion där klassen delades i två, så att de kunde jobba i lite mindre grupper. Den ena gruppen gick till ett annat rum och den andra gruppen stannade kvar i klassrummet. De skulle jobba med begreppen längre, lika och olika. Här fick jag se ett konkret exempel på John Deweys “Learning by doing”-tänk i undervisningen. Elevernas första uppgift var att de med hjälp av varandra skulle ställa sig på en linje, bredvid varandra i ordningen längst till kortast. När de var nöjda tog läraren ett kort på dem och så fick de möjlighet att byta platser ifall de tyckte att någon stod på fel plats. Därefter togs ett nytt kort för att visa resultatet av hur de placerat sig. 
Enligt boken ”Lärande skola bildning” förklarar Säljö att ”Learning by doing” innebär att, när praktiska moment blandas med studier är det lättare för eleverna att ta till sig kunskap. De lär sig allra bäst om de får utforska och prova saker själva. Under den här lektionen fick de först göra något praktiskt med sin egen längd för att sedan jobba i matteboken. Det var kul och intressant att se hur olika eleverna agerade i situationen. Några visste sin plats på en gång, andra jämförde sin längd med varandra, några diskuterade och en elev förstod inte uppgiften alls. Till eleven som inte riktigt kopplade vad de skulle göra gav läraren en följdfråga för att ge eleven möjlighet att själv tänka till igen och förstå uppgiften. Vilket eleven också gjorde. 
En tanke som slog mig när de skulle börja var om någon skulle känna sig uttittad eller obekväm i situationen, när till exempel eleven som är kortast inser det? Skulle den eleven då visa det eller inte bry sig överhuvudtaget... Har ni någon tanke om detta, skulle övningen utformats på annat sätt?



Kommentarer

  1. Jättebra inlägg! Jag tycker det är bra när eleverna får göra uppgifterna praktiskt och inte bara teoretiskt, dock kan det vara svårt att få tid till det ibland. Intressant att läraren gjorde uppgiften i flera steg då eleverna fick möjlighet att reflektera över sin uppgift genom att titta på kortet och ändra ordning. Lärarens följdfråga till eleven som inte riktigt förstod skulle kunna kopplas till "scaffolding" och den "proximala utvecklingszonen". Fina kopplingar du gjorde till litteraturen och Deweys pragmatism! För att svara på din fråga så tror jag att det kan finnas en risk att någon kanske känner sig utsatt, men eftersom det inte finns några "fel" med att vara lång eller kort så tror jag inte den risken är så stor och jag tror inte det är något som barn lägger särskilt stor vikt på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det bra när eleverna får göra lite praktiska uppgifter och det blev väldigt lyckat när just den här övningen gjordes i flera steg. Ibland kan det säkert vara svårt att få tiden att räcka till för praktiska övningar och kanske kan det vara lite lättare i förskoleklass.. Härligt och jättebra att du nappade på tråden, om lärarens följdfråga, som jag inte hade färdigställt och inte kopplat till någonting. Tänkte det kunde vara kul att se om någon skulle göra det när jag inte framställde det som en fråga eller att jag kopplade det själv. :) Tack för din kommentar!

      Radera
  2. Intressant läsning Lina! Tycker det låter som att läraren hade hittat ett riktigt bra sätt att träna och illustrera dessa krångliga begrepp. Väldigt anpassat för åldern- även om man säkert kan köra detta på äldre elever också. Smart med kameran som ett medel att lotsa eleverna mot rätt slutresultat. Fin koppling till lärandeperspektivet och även snyggt förlängt av Caisa med den proximala utvecklingszonen- håller helt med! Bra bild där :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att läraren använde sig av mobilkameran var jättebra, precis som du skriver får eleverna då möjlighet att själva se hur de står och därifrån kunna ändra platser. Ett lyckat tillvägagångssätt! Det var även intressant att se hur eleverna löste uppgiften från början till slut, med tänkande, diskussioner och vägledning sinsemellan. Kul att du gillade min illustrerade bild. :) Tack för din kommentar Jenny!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg